PPPPP

11 juli 2015 - Deurne, België

Perfect preparation prevents poor performance....als ik deze leuze op alle terreinen even goed waar zou kunnen maken als op reisvlak...dan was mijn broodje gebakken!

Meestal gaat de last-minute strijd tussen het inpakken en het invullen van onze belastingsaangifte.....deze keer is het pleit duidelijk beslecht in het voordeel van onze bagage: ze staat al klaar te blinken in de hall! Onze belastingsaangifte zal iets voor de avond/nacht voor ons vertrek worden....(some) old habits die hard...

Uiteindelijk zijn we voor niets deze ochtend nog naar as adventure gecrosst voor een extra reistas op wieltjes....krijgen alles in 1 tas! Ik kan er zelf nog niet aan uit.....ok, toegegeven: ik ben wat freaky in het inpakken (oprollen van kledingstukken, per gezinslid in een apart  zakje, gevonden bij HEMA, superpraktisch) maar voor een weekendje aan zee puilt onze autokoffer uit en voor drie weken voor vier personen krijgen we alles in 1 - weliswaar - grote zak! Waarschijnlijk gaan we toch opteren om ook de tweede zak mee te nemen. Dan moet het inpakken niet altijd even secuur verlopen en is het gewicht ook wat hanteerbaarder (en heb ik ruimte voor wat shoppingbuit....een argument dat ik wijselijk maar niet heb aangehaald). Daarnaast gaan we natuurlijk nog een rugzak als handbagage hebben(V), en ikzelf een schoudertasje, plus een buggy. Gaan uiteindelijk toch onze Mountain Buggy meenemen. Ik hoop alleen dat die nog een tripje naar de tropen overleeft. Het ding heeft ondertussen enkele honderden kilometers op de teller staan (V heeft er ettelijke marathontrainingen mee afgelegd), is daardoor ook al aan zijn derde paar banden toe en heeft zijn beste tijd eigenlijk wel gehad...

Naast een buggy zijn er nog een hoop spulletjes die we speciaal meenemen voor R...

zoals reeds gezegd een reisslaapbedje....een superhandig ding dat zijn geld al heeft opgebracht...tijdens de voorbije hete dagen heeft R als een roosje geslapen in de enige koele plek in huis (V's bureau beneden) http://www.kidstravelservice.nl/review-nomad-kids-travel-bed/

Een draagbaar kinderstoeltje, sack'n seat ...heeft zijn nut ook al lang bewezen http://www.sacknseat.com

De babyfoon gaat ook mee. Gebruiken we thuis amper maar we zijn in de - misschien té- naïeve veronderstelling dat we ginder gezellig nog iets kunnen drinken aan de bar als de kinders in bed liggen.

Dan nog een paar kleine dingetjes die de koopverslaafde in mij niet kan laten liggen als ik ze tegenkom: http://www.munchkin.com/click-lock-trade-food-pouch-spoon-tips-2-pack.html en http://www.chillipeeps.com

Een rug- en buikdrager van Ergobaby. R is zelf niet zo'n fan van gedragen te worden op onze rug maar wij - ik sinds mijn bevalling en V sinds zijn liesblessure - zijn niet meer zo'n fan van buikdragen... We zijn van plan om toch een paar keer de natuur/jungle in te trekken dus absoluut noodzakelijk om mee te nemen.

En voor de rest, het grootste aantal kledingstukken van ons allemaal. 1) omdat die, gelet op hun beperkte omvang, weinig plek innemen en ik het nu eenmaal leuk vind om R leuke kleertjes te kunnen aandoen (op dat vlak heb ik C 'opgegeven': die weigert iets aan te doen waar geen superheld op staat) en 2) omdat zij kruipt en dus na welgeteld twee tellen pikzwart zal zien telkens als we er buiten mee komen. We weten van vorige keer toen C een kruipertje was dat de Thai aanstoot nemen aan een vuile baby ( zijn knietjes werden door de locals spontaan schoongeboend...een witte bleke huid is hun schoonheidsideaal, dat zit er misschien voor iets tussen) dus een regelmatige kledingwissel is onvermijdelijk.

Voor C gaat er een klein zakje met speelgoed mee: een paar autootjes, stiften, kleurboekje en een hoop stickers...in de hoop hem daarmee wat te kunnen bezighouden op het vliegtuig.

Verder in het kader van de voorbereidingen heb ik nog een reminder gestuurd naar de Thaise spoorwegen (wegens nog steeds geen bevestiging van onze bedden op de nachttrein naar Nong Khai), accomodatie in Pai geboekt (bizarre toestanden: voor één en dezelfde guesthouse voor een verblijf van 5 nachten heb ik 3 verschillende boekingen moeten doen via verschillende bookingwebsites...per website was er telkens maar voor 1 of 2 nachten plaats beschikbaar....ik had pas achteraf door dat ze ook telkens een ander soort kamer aanboden..als het dus wat tegenzit, moeten we twee keer van kamer wisselen), en uitgezocht wat de meest voordelige manier is om ginder te betalen/geld af te halen....betalen met creditcard is het goedkoopste, belangrijk is dan om er niet voor te opteren de prijs te laten omzetten in euro maar gewoon in baht te betalen. Als je geld uit de muur haalt, best ineens een aanzienlijk bedrag want je betaalt per keer een vast bedrag aan je eigen bank en ook nog aan de Thaise bank waar je afhaalt, en ook hier niet ingaan op de vraag 'convert to home currency?', en tenslotte ook uitgezocht bij welk exchange bureau op de luchthaven in Bangkok je de beste rate krijgt (bij Superrich)....als dat niet goed voorbereid zijn is, dan weet ik het ook niet meer!

Zoals gewoonlijk bekruipt me nu - kort voor vertrek - weer even het gevoel: waarom moeten we het zo ver gaan zoeken met die twee petotters erbij? Maar dat gevoel is altijd van korte duur: waarom ook niet? Het is onze favoriete manier van op vakantie gaan gemengd met onze favoriete manier van zijn: met ons 4 samen. Komt helemaal goed!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Barbara Deckers:
    11 juli 2015
    Amai Ilke, je bent een superwoman! Zo goed voorbereid en dan nog belastingsbrieven invullen, gaan werken, je gezin draaiende houden en nog tijd maken om een blog bij te houden, chapeau! Ook goed dat je een tweede tas bij hebt want het toch handig als je wat meer rommelruimte en souvenirs opslag hebt. Het wordt vast en zeker een toffe, onvergetelijke reis! Geniet ervan met je gezinnetje en veel succes voor je man met zijn marathon! Ik kijk al uit naar je verhalen. Xxx
  2. Ncole:
    12 juli 2015
    Amai Ilke. Als ik dat zo lees dan zijn die kleertjes problemen van C zo opgelost. T-shirt met foto van zijn mama er op ( wonderwoman ). Ziet er inderdaad handig uit die tasjes voor de bagage. Niet dat ik ze ooit zal nodig hebben.... Wij houden het graag wat luxueuzer. als ik dat allemaal zo lees ben je net een octopus
    Geniet er van en veel succes aan V met de marathon ben benieuwd naar het volgende verslag xxx
  3. Vera:
    12 juli 2015
    Ja ja je moet het maar doen,zou mij echt niet lukken vrees ik.Die superwoman-genen heb je dan toch niet van vreemden, zij het dan dat het bij mij niet op gebied van inpakken is ;-).Als trotse grootouders van die 2 schatten, blijven we toch stillekes ons hartje vasthouden bij deze lange reis maar er wordt mee over gewaakt,dus ook weer een geruststelling.Het zal een hele belevenis worden en dan zijn we dankbaar met alle mogelijke communicatiemiddelen heden tendage om alzo een stukje mee te leven.Geniet ervan met zijn viertjes xxx