Voorpret!!

24 mei 2015 - Antwerpen, België

Nog een kleine 2 maanden te gaan...maar ik barst al zodanig van de voorpret dat ik het niet kan laten om al aan een blog te beginnen!

't Is een handige manier om het thuisfront op de hoogte te houden - eens ginder - én de ideale avondactiviteit: kinders in bed en met een koude Chang op ons terrasje een verhaaltje typen, maar toch ook vooral een leuke herinnering voor later.

Het plan om met ons vieren naar Thailand te trekken bestaat al langer dan dat we met ons vieren zijn...en is het gevolg van het feit dat voor kinderen onder de 2 jaar geen volwaardig vliegticket geboekt moet worden. 't Is dus een kwestie van nu of nooit...allez, ttz dat is de rationalisering die ik maak van mijn ongelofelijke goesting om naar Azië te trekken...

Even zag het er nog slecht uit...een lekkend dak strooide bijna roet in het eten...maar bleek uiteindelijk nothing that couldn't be fixed met wat overtuigingskracht (vooral Vincent had wat twijfels over de (financiële) haalbaarheid van het plan) en een bijkomende job om de reiskas te spijzen.

Het dak is ondertussen hersteld, de vliegtickets besteld (lang vóór het dak klaar was...ken je prioriteiten ;-)) en ik begin bijna aan mijn laatste maand in de gevangenis (bijkomende uren waren een tijdelijke vervanging van een collega).

We hebben gekozen voor de meest comfortabele optie...een rechtstreekse vlucht van Brussel naar Bangkok met Thai Airways...evident niet de meest goedkope maar hebben uiteindelijk wel een goeie deal gedaan...weze het met een schimmige airlinebroker-website....geen aanrader! Tenzij je graag een week in de waan verkeert dat je bent opgelicht via het internet...is uiteindelijk wel goedgekomen....allez, dat hoop ik toch, we zijn nog niet weg hé!

De route ligt ondertussen ook vast, evenals het merendeel van onze accomodatie. Hoewel ik graag blijf denken dat we nog backpackers zijn, is dat eigenlijk al lang het geval niet meer. Het internet maakt het ook zo gemakkelijk (op de keuzestress na dan) om alles op voorhand vast te leggen en het is natuurlijk ook gewoon veel praktischer om ergens te arriveren en al zeker te zijn van een goede slaapplek. Bovendien moeten we vanaf nu officieel op zoek naar een 'family room' en dat  blijkt toch net iets minder evident. Dat kan natuurlijk ook aan de rest van het eisenpakket liggen: aircon (tegen de muggen), zwembad, eetgelegenheid in de guesthouse (zodat we niet op ontieglijk vroege uren dan wel na een lange dag op uitstap niet meer de straat op moeten op zoek naar eten), rustig gelegen maar liefst toch op wandelafstand van de actie, en dat alles graag ook nog betaalbaar... De optelsom van die voorwaarden brengt ons nu in een prijsklasse van ong 30 à 40 € per nacht...een fortuin naar backpackersnormen...maar na een aantal zomervakanties in Europa te hebben gespendeerd: een absoluut koopje natuurlijk!

De route ziet er als volgt uit:

14 juli - 20 juli

De 14e vertrekken we rond de middag in Brussel om na 11 uurtjes vliegen te landen in Bangkok. Aangezien V en ik dikke baby's produceren, is ook Romane - net als Castor destijds - te zwaar bevonden om een reisbassinetje te krijgen in het vliegtuig (= wiegje dat ze aan de muur vasthaken)....dat wordt dus schootzitten...ik hoop dat R tegen dan toch wat mobieler is....ik gok op kunnen stappen want het ziet er naar uit dat ze kruipen gaat overslaan (net zoals rollen trouwens)...of dat ze op z'n minst uit haar huidige gefrustreerde fase van willen-maar-niet-kunnen is.... voor C heb ik minder schrik...on flight-entertainment in de vorm van TV en spelletjes, en wat snacks en dat komt helemaal in orde.

Na aankomst in Bangkok om 5u30 hopelijk snel de bus op (de eerste rijdt om 7u) richting Pattaya....

In de ca. 10 jaar dat ik in Thailand kom, ben ik altijd in een grote boog rond de worldcapital van het sekstoerisme gereisd, maar nu met een 4- en 1-jarige erbij leek het mij wel de goeie moment... Nee serieus, de reden is te zoeken bij V, en nee, niet de meest voor de hand liggende....op 19 juli wordt er namelijk een marathon georganiseerd in Pattaya (uiteraard ter ere van de koning)...V denkt dat het bij een temperatuur van rond de 30°, met een luchtvochtigheid van 80% en met een jetlag een goed idee is om 42km te gaan lopen...ik laat hem uiteraard doen maar ga wel zeker supporteren met de kinderen (heb een hotel geboekt op de route) en stiekem ook wel trots zijn als hij het haalt. De wedstrijd begint om 4u 's morgens omdat de hitte dan nog enigszins draaglijk is!

Na wat opzoekwerk ben ik er ondertussen ook achter dat Pattaya misschien nog niet de slechtste bestemming is... Het is het dichtstbijzijnde strand bij Bangkok en volledig voorzien op (Westerse en lokale) toeristen met kinderen....dierenshows, waterpretparken en speeltuinen à volonté...we zullen onze tijd ginder dus wel volkrijgen.

De avond van de 20ste pakken we dan de nachttrein naar Nong Khai. Dan heeft V nog een nachtje om te recupereren van de marathon voor we terug on the road gaan. Het dilemma van 1ste of 2de klas reizen met de trein is ondertussen beslecht in het voordeel van 2e klas...een pak goedkoper en eigenlijk ook wel praktischer...ttz met ons vieren in 1 wagon (weliswaar nog met een hoop andere passagiers) tegenover anders 2 aparte coupés.

21 juli - 23 juli

Voor V was deze stop geen must maar ik kan onmogelijk naar Thailand reizen zonder - al is het een héél korte - stop in Nong Khai.

23 juli vliegen we in de vroege avond van Udon Thani (uurtje van NK) naar Chiang Mai voor de prijs van een treinticketje bij ons!

23 juli - 30 juli

Van 23 tem 27 juli verblijven we in Chiang Mai. Ik boekte een guesthouse in het oude stadscentrum waar niet toevallig de Sunday Night market voor de deur passeert...voor een rommelmarktfan als mezelf (ondertussen is ook C fan) is dit het walhalla. Ook de Chiang Mai Zoo staat op het programma...we hebben goede herinneringen aan onze vorige passage daar (C vierde daar zijn 1ste verjaardag).

Dan gaan we iets gewaagds doen...in mijn ogen toch...een driedaagse fietstocht ten oosten van Chiang Mai! De ideale manier om het rurale Thailand van dichtbij te zien en te beleven. We huren fietsen, een fietskar voor R en een Weehoo voor C (soortement aanhangfietsje) bij een reisbureau uitgebaat door een Belg. Die heeft ook een uitgestippelde route voor ons en 2 nachten accomodatie along the way geboekt. De tour is zonder gids of begeleiding dus we moeten dan wel onze eigen bagage - of een deel ervan - meenemen op de fiets. Ik heb nog geprobeerd of ze geen fietskar voor 2 kinderen hadden zodat enkel V bijkomend gewicht over de heuvels rond Chiang Mai moet krijgen maar is dus anders uitgedraaid. Soit, ik ben het ondertussen ook wel gewoon om met de bakfiets met C en R erin te rijden...weliswaar voor 2,5 km en geen 45 km, maar goe...zal wel loslopen!

30 juli - 4 augustus

De 29ste komen we met de fiets dus terug aan in Chiang Mai, de dag nadien - op C's verjaardag - trekken we richting Pai. We gaan voor dit traject een auto huren en zelf rijden. Links rijden....met een pick uptruck (de meest voorkomende autosoort ginder en dus de goedkoopste optie)...in de bergen...en met als enige voorrangsregel: het recht van de sterkste/nieuwste/duurste auto...wordt een avontuur op zich! Maar de voordelen wegen absoluut zwaarder door. Het alternatief is een minivan nemen maar met wat pech heb je dan een kamikazechauffeur, of de openbare bus maar die doet er veel langer over en geraakt amper over de bergen.

De route Chiang Mai - Pai is prachtig dus scenerystops op ons tempo. De weg is niet gemaakt voor mensen met aanleg voor wagenziekte want telt 762 bochten. Het valt nog af te wachten hoe de maagjes van C en R daarop gaan reageren, maar een eigen vervoermiddel maakt eventuele ongemakjes net dat tikkeltje minder ongemakkelijk. Toen ik dit traject tijdens mijn allereerste keer in Thailand deed met de lokale bus zat een meisje de helft van de rit te kotsen boven een gat in de vloer...praktisch!

Het maakt bovendien dat we een fijn resortje kunnen boeken buiten het centrum van Pai midden in de rijstvelden, en we ginder veel uitstapjes richting grotten, watervallen en olifantenkampen kunnen maken.

4 augustus zal het terug richting Chiang Mai rijden zijn en dan staan we nog in dubio of we met het vliegtuig dan wel de nachttrein terug richting Bangkok reizen. We gaan het laten afhangen van de ervaring die we dan al hebben opgedaan met beide vervoerswijzen...

Onze terugvlucht naar Brussel vertrekt in de nacht van 5 op 6 augustus. Plan is om voor die 5e een hotel te zoeken in de buurt van de luchthaven zodat we ons niet in de hectiek van Bangkok moeten storten (3-werf helaas voor mij....geen shoppingstop in de malls van BKK voor mij) maar nog een rustig laatste dagje aan het zwembad kunnen doorbrengen vooraleer we voor 12 uur op het vliegtuig zitten ( in het terugvliegen is er tegenwind - echt waar - dus doen we er een uur langer over). Aangezien het deze keer een nachtvlucht is, voorzie ik weinig problemen met onze marmotjes.

Laos heeft het programma spijtig genoeg niet gehaald...om velerlei redenen...maar toch vooral de combinatie van te grote afstanden en een te lage ontwikkelingsgraad ( toch met 2 koters op sleeptouw)....heeft wel als voordeel het wegvallen van het morele dilemma: antimalariapillen geven aan de kinderen of niet? Vorige keer hadden we (lees: ik) besloten dat niet te doen, niettegenstaande we toen wel in zogenaamd malariarisicogebied verbleven. Toen C bij thuiskomst 40° graden koorts had ( terwijl hij zelfs ziek normaal amper 38° graden maakt) en ik dokter Google had geraadpleegd (bij koorts na een verblijf in de tropen uitgaan van malaria tot het tegendeel bewezen is) voelde ik me toch een schandalig slechte moeder...dat was gelukkig van korte duur...na een bezoekje aan de spoed bleek het kind een ordinaire keelontsteking te hebben (waarschijnlijk van de airco op het vliegtuig)...

Inpakdilemma's zitten er wel nog aan te komen. We hadden graag zoals vorige keer met 1 (heel) grote tas gereisd maar vrees er wat voor. Het 'reisbedtentje' voor R moet mee en heeft wel wat volume om over V's loopschoenen (maat 49) nog maar te zwijgen...die vullen een gemiddelde reistas op zich! Op reisfora allerhande ben ik al heel wat inpaklijstjes tegengekomen maar peins dat ik niet minimalistisch genoeg ben om een deo met V te delen en voor elks maar 3 t- shirts (1 aan, 1 in de was en 1 proper is blijkbaar de filosofie) mee te nemen...wordt dus nog een zware bevalling.

Tenslotte, ik las recent op één van die fora nog wat verhalen over reizen met kleine kinderen en dat was misschien wel een goede reality check...mijn geromantiseerd beeld werd terug een (klein) beetje bijgesteld...want vermoeide, gejetlagde, oververhitte kinders zijn nu eenmaal niet het meest aangename reisgezelschap...of gezelschap tout court...en zo'n momenten gaan er onvermijdelijk zijn...maar gaan zéker niet opwegen tegen de fun om on tour te zijn met de familie Andries!!

To be continued!!